Xin Chàu - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Marik B - WaarBenJij.nu Xin Chàu - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Marik B - WaarBenJij.nu

Xin Chàu

Blijf op de hoogte en volg Marik

24 Mei 2015 | Vietnam, Da Nang

Lieve allemaal!

Wauw wat gaat de tijd snel en wat gebeurd er ontzettend veel! De afgelopen 3 weken alleen al is er ontzettend veel gebeurd! Een weekend weg geweest met vliegtuig, afscheidsfeestje hier, party daar, duiken, bruiloft, filmavond, nieuwe vrijwilligers, met een Zwitserse kabelbaan enz. En ondertussen ook heel hard werken en nog ergens slapen?! Pffff de tijd gaat snel!

Ik zal bij het begin beginnen, in het weekend van 1 mei ben ik met twee andere naar Ho Chi Minh gevlogen. Eerst zijn we naar Can Tho gegaan. We namen een busje daarheen, een soort autobus voor 16 personen. Wat een tocht!!! Ik hield mijn hart soms echt even vast! En dan die bruggen... Vietnamese hebben die dingen echt niet goed aangelegd!! De brug is te hoog voor de rest van de weg, waardoor de weg in een soort schans veranderd vlak voor de brug om op de juiste hoogte te komen. Je wordt dus half gelanceerd! Daar zaten we dan in het overvolle busje met 21 man, kippen, tassen en alles!
In Can Tho hadden we een heerlijk hotel. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan voor een tocht over de Mekong delta. Onderweg hebben we heerlijke Vietnamese koffie gedronken. In heel Vietnam noemen ze die koffie "Saigon koffie" behalve in de regio van Saigon (=Ho Chi Minh), want daar kennen ze die naam niet eens!! Het is overigens wel gewoon dezelfde koffie!

'S avonds zijn we terug gegaan naar Ho Chi Minh, voor de volgende dag een tour geboekt naar de Cu Chi tunnels. We wisten dat twee andere vrijwilligers ook de Tour gingen doen op zondag, maar we dachten dat het een hele kleine kans was om ze daar te kunnen zien. Tot we met het busje bij hun hotel stopte, we zaten in dezelfde tour!
De tunnels waren heel indrukwekkend en heftig om te bedenken dat mensen jaren daarin hebben geleefd. Met dit idee vond ik dat op zijn minst 20 meter vol moest houden in de tunnel, maar na twee meter heb ik heel hard geroepen dat ik er nu uit moest! De tunnel was erg smal en 1.02 meter hoog. Hier werd ik iets te claustrofobisch van, gelukkig kon ik er nog uit!
'S avonds zijn we weer terug gevlogen naar Da Nang.

Die week erna hebben we weer hard gewerkt. Omdat het de laatste week was van een aantal vrijwilligers werden er meerdere afscheidsfeestjes gehouden. Vaak doen we een drankje hier in de wijk. Ze verkopen daar snakewijn, dat is een grote fles zijn met slangen er in! Helaas kan je die wijn alleen per fles kopen en die kost 5 miljoen! Dat is rond de 200 euro!

Op de vrijdag gingen we naar een optreden van een school waar we af en toe Engelse les geven. Het was een soort open podium met mooie kostuums, dansjes en muziek optredens. Op een gegeven moment kwam Viet (eigenaar Volunteer Vietnam) naar ons toe of we geen speech konden houden. Daar stonden Daniëlle en ik toen opeens op het podium! Haha :)

Het weekend van 16 mei zijn we met 4 vrijwilligers weer naar Hoi An geweest. Het is zo heerlijk om daar te zijn, lekker rond fietsen door het mooie stadje. Op de zondag hadden we een tour geboekt naar Cham eiland. Hier heb ik lekker gedoken. Het was leuk om het weer te doen, alsof je in een andere wereld bent. Het was een mooi onderwater landschap.

Afgelopen donderdag werden we uitgenodigd voor een bruiloft van een oud student van Viet. Het was een soort receptie waar meer mensen welkom waren. Er waren optredens, muziek, heel veel eten en nog meer bier. Elke keer kwamen er weer mensen naar ons toe om te proosten, hierbij moest je glas helemaal leeg en werd het weer even snel bijgeschonken. Op een geven moment hebben we maar gedaan alsof we het niet begrepen, haha anders werd het wel heel veel!
De bruidegom wilde errrrug graag dat wij gingen zingen op het podium, uiteindelijk voor elkaar gekregen dat we niet hoefde te zingen op het podium, maar mee gingen met een karaoke avond. Die ging uiteindelijk niet door met de bruidegom, maar wel met de vrijwilligers en alleen Engelse liedjes!!

Van het weekend zijn we met een Zwitserse kabelbaan een berg op geweest (+/- 1500m). Bovenop hadden ze veel Frans achting gebouwen gebouwd, het was bijzonder om te zien. De tempels die er ook waren waren mooi en paste, met de verschillende Buddha beelden, meer bij de omgeving.

Het vrijwilligerswerk is nog steeds leuk om te doen. Wel is het zwaar en vermoeiend, je staat er niet altijd bij stil wat je allemaal mee maakt. Om de mensen hier nog wat meer te helpen zijn Daniëlle (een andere Nederlandse vrijwilliger) en ik begonnen met geld in te zamelen om meer rolstoelen voor de kinderen aan te schaffen omdat er helaas niet genoeg rolstoelen aanwezig waren voor alle kinderen. Als er geen vrijwilligers komen liggen ze de hele dag op de grond. Als er voldoende rolstoelen zijn kunnen alle kinderen verplaatst worden, zittend te eten krijgen en even naar buiten in een passende stoel. Daarnaast willen we kussens aanschaffen om de lighouding van de kinderen te kunnen veranderen en eventueel behandelmaterialen. De rolstoelen zijn aangeschaft! Na de bestelling stonden ze binnen 3 dagen op de stoep! Wat een service!
Alle hulp is nog steeds welkom! En alle beetjes helpen!

Hier sluit ik af, morgen weer vroeg op. Bedankt voor het lezen!
Liefs, Mariken